OVER MINDFULNESS IS in de afgelopen jaren veel geschreven in Nederland. Ikzelf heb niet alleen twee bestsellers over mindfulness geschreven, Haal Meer Uit Je Leven Met Mindfulness en Haal Meer Uit Je Dip Met De Power Van Mindfulness, maar ook talloze artikelen in mijn website. Desondanks neemt het aantal mensen dat lijdt onder chronische stress alleen maar toe. Maar liefst 900.000 werknemers lijden onder burnout symptomen, verminderde concentratie, angststoornissen en een algeheel gevoel van uitputting. We slikken niet alleen allerlei schadelijke medicijnen, maar lopen ook de deur plat bij psychiaters, psychologen en allerhande life coaches… om over onze talloze bezoekjes aan ziekenhuisspecialisten maar te zwijgen.

Dit is het belangrijkste artikel dat je nu over mindfulness kunt lezen

In dit artikel ga ik uitgebreid in op:

  • Hoe chronische stress ontstaat
  • Hoe chronische stress je geest, je lichaam en je relaties ondermijnt
  • Hoe mindfulness je zonder pillen of poeders een totaal nieuw leven kan geven
  • Hoe je snel en makkelijk mindfulness kunt aanleren
  • Waarom mijn mindfulness-aanpak zo effectief is, terwijl je er toch maar weinig voor hoeft te doen om opvallend snel goede resultaten te zien in je dagelijkse leven

Neem dus even rustig de tijd om dit artikel van een heuse stress- en HSP-veteraan en inmiddels succesvol mindfulness teacher (moi dus) te lezen, want mindfulness heeft mijn leven dusdanig beïnvloed en veranderd dat ik nu precies het leven heb waar ik vroeger altijd van droomde. Ik weet dat dit ook voor jou weggelegd is… als je maar de juiste mindfulness-aanpak volgt.

Download in de tussentijd mijn gratis e-boek wat ik speciaal voor jou heb geschreven en waarin je leest hoe mijn unieke mindfulness-aanpak ook jouw leven een positieve boost kan geven.

Ook ontvang je dan meteen je unieke kortingscode waarmee je maar liefst 30% korting krijgt op mijn supereffectieve e-cursussen.


Hoe mindfulness je leven kan veranderen


Hallo, ik ben Marisa Garau en mijn artikelen, e-cursussen en guest blog posts voor alle grote media in Nederland hebben al duizenden mensen in binnen- en buitenland geholpen om hun stress en onvrede vaarwel te zeggen. Niet voor een paar maanden… maar voor de rest van hun leven. Veel van mijn klanten en followers schrijven mij hoe groot de invloed van mindfulness in hun dagelijkse bestaan is. Want dankzij mindfulness laten ze zich nu niet langer domineren door negatieve gedachten, of meeslepen in overspannen emoties. Dankzij mindfulness hebben ze nu meer innerlijke rust en mentale helderheid en treden ze het leven en al haar uitdagingen met meer ontspanning en vertrouwen tegemoet. Dankzij mindfulness zijn ze geduldiger, vriendelijker en evenwichtiger… voor zichzelf en voor hun omgeving.

Mindfulness Oefeningen Maker Marisa Garau

Kortom: dankzij mindfulness kun je eindelijk die persoon zijn die je verdient te zijn en geniet je vol overgave van alles wat het leven te bieden heeft.

Stress: je gedachten zijn de boosdoener

De principes van mindfulness zijn gebaseerd op de eeuwenoude Boeddhistische filosofie dat de werkelijkheid niet goed of slecht is, maar dat onze gedachten de werkelijkheid als goed of slecht beoordelen. De oordelen die ons menselijke brein aanmaakt, veroorzaken soms een gevoel van gelukzaligheid en tevredenheid. Veel vaker echter veroorzaken ze gevoelens van stress, onrust, frustraties, boosheid, verdriet, afgunst en wanhoop. Op de Boeddhisme Startpagina vind je een keur aan verdiepingsartikelen over de grondbeginselen van het Boeddhisme en de leer van Boeddha.

Alleen mensen plakken hun mening op de werkelijkheid, omdat alleen wij:

  • over het verleden kunnen nadenken
  • over de toekomst kunnen nadenken

Dieren hebben dit intellect niet, en kennen dan ook niet de psychologische stress die wij ervaren.

Omdat we ook een diersoort zijn, met dierlijke instincten die ons tegen onheil beschermen, is ons brein haast volledig gefocust op het herkennen en voorkomen van gevaar.

Piekeren over het verleden

Je ziet het zelf gebeuren als je nagaat wat je brein precies aan gedachten produceert. Dwalen je gedachten namelijk af naar dingen die je in het verleden overkomen zijn, dan verzeilt je brein vaak in gepieker daarover:

  • ‘Dat had me nooit mogen overkomen!’
  • ‘Waarom kreeg ik die opdracht niet op tijd af? Ik ben ook zo sloom!’
  • ‘De volgende keer laat ik niet meer over me heen walsen!’
  • ‘Waarom is dat toch gebeurd, het is gewoon niet eerlijk!’

Zorgen maken over de toekomst

Dwalen je gedachten af naar de toekomst, dan ziet je brein al snel allerlei gevaren op de weg:

  • ‘Als mijn baas maar niet opnieuw zo lastig gaat doen over dat project, dat kan ik echt niet meer aan!’
  • ‘Als ’t maar geen rotweer is morgenavond, want dan zie ik er niet uit wanneer ik op dat feest verschijn.’
  • ‘De vakantie moet wel wat interessante ervaringen opleveren, anders kan ik me niet opladen en ga ik helemaal uitgeput weer aan ’t werk.’
  • ‘Ik moet vandaag wel op tijd op die afspraak komen, anders wordt mijn vriendin boos.’

… niet zo vreemd dat je je onbewust vaak rusteloos, gefrustreerd en opgejaagd voelt.

Hoe levensgevaarlijk is het missen van een vergadering?

Je beschermende brein maakt dus allerlei beangstigende gedachten aan om je op tijd te waarschuwen voor gevaar. Helaas is dat deel van het brein niet zo heel erg slim, en waarschuwt je dan ook voor allerlei soorten ‘bedreigingen’ die je vaker niet dan wel in levensgevaar brengen. Het waarschuwt zelfs voor bedreigingen uit het verleden… daar waar je nu helemaal niets meer aan kunt doen.

De waarschuwing ‘potentieel gevaar’ brengt allerlei processen in je lichaam op gang om je klaar te maken om te vluchten, te vechten of te bevriezen (roerloos blijven waar je bent). Je lichaam maakt adrenaline aan om meteen in actie te kunnen komen. Het stress-hormoon cortisol zet meteen de werking van alle organen op een laag pitje zodat alle energie naar je grote spieren kan stromen, om te vechten of hard weg te rennen.

Maar omdat ‘gevaar’ in onze moderne samenleving geen echt gevaar is, komt je lichaam niet echt in actie al is het daar nu helemaal op voorbereid. En dat is niet zo gezond. Ga maar na: je hebt bijvoorbeeld een belangrijke vergadering maar de trein komt maar niet. Dan denk je: ‘OMG, ik kom te laat op die vergadering… dan zitten ze allemaal op me te wachten en sla ik een flater van jewelste als ik binnenkom.’ Terwijl je trappelend op de trein staat te wachten, maakt je lichaam zich klaar om te vechten of te vluchten. Maar omdat je natuurlijk niet echt gaat vechten of vluchten, en alle aangemaakte hormonen dus niet echt hun werk kunnen doen, brengt dat schade toe aan de gevoelige systemen in je lichaam. Bovendien voel je je emotioneel ook niet echt prettig als zo’n reactie plaatsvindt.

Bewust versus onbewust

Het onbewust meegaan in negatieve gedachten kost je zowel fysiek als emotioneel veel energie, en geeft je een naar gevoel op de koop toe. Het is dus zaak om grip te krijgen op dit onbewuste proces. En dat is gelukkig helemaal niet zo moeilijk! Het enige wat je jezelf moet aanleren, is dat je je bewust wordt van al die gedachten die je op zogenaamd ‘gevaar’ wijzen en onbelemmerd allerlei oordelen over de werkelijkheid hebben. Weten en onderkennen dat je brein allerlei nutteloze maar stressvolle gedachten produceert met mitsen en maren en ‘als er maar niet dit gebeurt’ en ‘als anderen maar niet dit of dat over mij denken’… is de sleutel tot een relaxter leven met minder zorgen en gepieker.

Je hoeft verder niets aan die gedachten zelf te veranderen. Het inzien dat je brein dit soort gedachten produceert, is genoeg om je ervan los te kunnen maken en er niet willoos in mee te gaan.

Neem het voorbeeld van de trein die maar niet wil komen. Je denkt dat die situatie je stress veroorzaakt. Maar dat is niet zo. Het zijn je gedachten over die situatie, de instant oordelen en de voorbarige conclusies, die je stress veroorzaken: ‘Nu kom ik te laat en sta ik straks voor schut.’ Dit verzint je brein, het is nog helemaal niet gebeurd. Je brein loopt ernstig op de zaken vooruit. Waardoor jouw hart nu al sneller gaat kloppen en je mond droog wordt van de stress. Misschien is de vergadering wel afgeblazen, en sta je niet voor schut. Misschien is er brand uitgebroken op kantoor en is het maar goed dat je de trein miste. Op dit moment, wachtend op het perron op een trein, is er feitelijk (in de werkelijkheid, dus) niets aan de hand. De situatie is volkomen normaal en stress-vrij: je staat op een perron en wacht op de trein. Als je geen brein had, en dus geen gedachten kon produceren, was dat de simpele werkelijkheid, waarin er niets mis zou zijn: persoon wacht op trein. Punt.

De invloed van onbewustheid op je dagelijkse leven

Het onbewust en willoos meegaan in gedachten die door allerlei onschuldige situaties (zoals wachten op een trein) opgewekt worden door je brein, veroorzaakt allerlei nare reacties. In je lichaam, waar het stress-hormoon Cortisol echt grote schade aan kan brengen. Ik weet er helaas alles van, want mijn onbewuste, gestreste reacties leidden tot chronische stress.

Chronische stress kan tot allerlei serieuze aandoeningen leiden:

Door mijn chronische stress kreeg ik een schildklierziekte, die mijn ogen aantastte. Ook heb heb ik me jarenlang down gevoeld, totdat het zo ernstig werd (vanwege opdringerige gedachten aan zelfmoord), dat ik met spoed in psychotherapie moest... en dat maar liefst een jaar lang.

De invloed van onbewustheid op iedereen die je liefhebt

Daarbij heeft het onbewust meegaan in negatieve gedachten ook een enorm effect op de mensen om je heen. Ga maar na: je komt uiteindelijk te laat in de vergadering, met kloppend hart en bezwete handen. Dan kun je je het eerste kwartier niet echt lekker concentreren, laat staan dat je een nuttige bijdrage zou kunnen leveren. En dit is een vrij onschuldig gevolg.

In veel gevallen leidt chronische stress echter tot veel ernstiger en schadelijker gedrag. Neem jaloezie. Dit is meestal gebaseerd op nare veronderstellingen die het brein aanmaakt: ‘Mijn vriend heeft vast een ander, want hij moet zo vaak overwerken.’ Als je willoos mee zou gaan in zulke gedachten, dan ga je op een gegeven moment echt geloven dat je vriend een ander heeft. Terwijl de werkelijkheid is dat hij vaak moet overwerken, niets meer en niets minder. Stel je voor wat een vernietigend effect je jaloezie (gebaseerd op niets dan fantasierijke gedachten) op je relatie kan hebben: op een gegeven moment barst de bom vanwege al die opgelopen spanning die jouw negatieve gedachten hebben aangemaakt, en beschuldig je je vriend doodleuk van ontrouw. Je vriend springt uit z’n vel: hij werkt zich immers drie slagen in de rondte om jou en hem te kunnen onderhouden, terwijl jij ‘m nu beschuldigt dat hij de bloemetjes buitenzet met een ander. Je kunt wel nagaan wat dit met jullie onderlinge vertrouwen doet.

Word stress de baas met mindfulness schema 1

Willoos meegaan in op hol geslagen gedachten maakt meer kapot dan je lief is

Alle (ja, echt alle) conflicten die mensen met elkaar aangaan en uitvechten, ontstaan door het klakkeloos en onbewust meegaan in nare, ondermijnende, veroordelende gedachten die we niet onderkenen –laat staan onderzoeken. Je ziet het overduidelijk in Twitter-reacties als een bekende persoon een bepaalde uitspraak heeft gedaan: de kwaadaardige Tweets zijn dan niet van de lucht, inclusief doodsbedreigingen. Dit komt allemaal door ons menselijk brein, dat aan de lopende band en totaal ongehinderd allerlei onzinnige oordelen en conclusies produceert, en ons er vervolgens toe zet om ’t ook allemaal net zo ongenuanceerd tegen de betreffende persoon te uiten.

Je kunt je wel voorstellen dat dit andere mensen een hoop verdriet, pijn, angst en frustraties oplevert. En dat alleen maar omdat we onbewust de redenaties van onze op hol geslagen gedachten volgen en gehoorzamen.

De helende invloed van mindfulness op je relaties

Ben je je echter bewust van dit functioneren van je brein, en kun je je houden aan de werkelijkheid zoals deze is – zonder er allerlei meningen en oordelen op te plakken waarmee je de werkelijkheid enorm vertroebelt – dan is de kans dat je anderen kwetst vele malen kleiner.

Je gaat immers niet meer zomaar meer uit je dak van een trein die te laat komt, of je partner die vaak moet overwerken, maar daarentegen houd je je gewoon bij de werkelijkheid. De trein is te laat. Je partner werkt vaak over. Punt. Niets aan de hand, niets om je druk over te maken. Het is de werkelijkheid zoals deze is, en daar is eigenlijk helemaal niets mis mee zolang je je brein er niet als een dolle stier op los laat.

Mindfulness is dus echt beter voor je relaties. Want als jij rustiger bent en nuchter blijft, waardoor je meer focus en overzicht hebt omdat je niet overspoeld wordt door stress-hormoon en nare gedachten, waardoor je weer meer geduld hebt en meer vertrouwen, dan ben je natuurlijk een veel prettiger mens om mee om te gaan. Dan vinden er geen zinloze discussies meer plaats, dan vallen er geen harde woorden meer, dan worden anderen niet meer genegeerd, gekwetst of beschuldigd van ‘misdaden’ die alleen in jouw brein bestaan.

De helende invloed van mindfulness op je lichaam

Maar bovenal is mindfulness een stuk gezonder voor jezelf. Want omdat je niet meer meegaat in schadelijke gedachten, hoeft je lichaam ook geen stofjes meer aan te maken om vecht- of vlucht-klaar te zijn. Zo houd je je Adrenaline- en Cortisol-levels laag, waardoor je niet al die ultra-verfijnde processen in je lichaam verstoort zoals je ademhaling, het ritme van je hart, je bloeddruk en je spijsvertering. Je lichaam kan zich gewoon blijven concentreren op wat het moet doen om je in topconditie te houden. En dat zul je merken ook. Want je zult minder vaak moe zijn, minder snel een koutje of een griepje oppakken, minder vaak last hebben van infecties. Door het onder controle houden van je gedachten, bouwt je meer fysieke weerstand op en kun je zelfs binnen no-time die afspraak bij je specialist afzeggen.

Word stress de baas met mindfulness schema 2

De helende invloed van mindfulness op je emoties

Ook emotioneel zul je een stuk weerbaarder worden, omdat je veel beter in je vel zit en innerlijk rustiger bent. Je weet immers dat je brein allerlei gedachten produceert als je je in een bepaalde situatie bevindt, en dat je dat alleen maar hoeft te observeren en erkennen. Die onderkenning alleen al stopt het proces van ‘emotioneel over de kop gaan’, waardoor je zonder enige stress of angst of boosheid gewoon verder kunt met wat je aan het doen was. Er is dan totaal geen schade aangericht, dus emotioneel hoef je nergens van te herstellen. Je blijft rustig, vriendelijk en geduldig. Je blijft jezelf.

Mindfulness is niets dan nuchter observeren

Om je los te kunnen maken van stressvolle gedachten, en om jezelf dus meer in het hier en nu en in de werkelijkheid te houden, hoef je alleen maar te snappen en te zien dat je brein razendsnel negatieve gedachten produceert als zich even een andere situatie aandient dan je had voorzien. Gewoon rustig observeren wat je brein precies aan gedachten aanmaakt, is precies wat je jezelf met mindfulness aanleert.

Waarom meegaan in rare gedachten een stuk zweveriger is dan mindfulness

Door de standaard mindfulness cursus zo de nadruk legt op het belang van mediteren, denken veel mensen dat mindfulness zweverig is. Maar zoals je misschien nu begrijpt, is mindfulness het tegenovergestelde van zweverig gedoe. Het meegaan in paniekerige gedachten terwijl er in de werkelijkheid eigenlijk niets aan de hand is… dat is pas zweverig. Terwijl nuchter blijven nadenken in de trant van ‘ik sta op het perron en ik wacht op de trein, daarna zie ik wel weer verder, ik ga niet op de zaken vooruit lopen…’ dat is nuchter, en dan kun je gewoon helder blijven nadenken zonder in paniek te raken. Het voordeel van mindfulness beoefenen en nuchter blijven is dat je lichaam geen adrenaline en stress-hormoon hoeft aan te maken, en dat jij je als gevolg daarvan dus niet gestrest, bang of boos hoeft te voelen.

Om mindfulness in te zetten hoef je echt niet op een meditatiekussentje te kruipen

Toch snap ik heus wel dat mediteren behoorlijk zweverig over kan komen. Zelf ben ik na al die jaren mindfulness en mediteren geen fan meer van het idee van de mindfulness training in Nederland dat je moet mediteren om jezelf goed te kunnen voelen. Veel mensen die ’s ochtends een uur of langer mediteren, gaan namelijk gewoon net zo hard uit hun dak wanneer zich later op de dag een onvoorziene situatie voordoet. Ze kunnen hun ‘meditatie-rust’ niet meenemen in de dag… en dat vind ik niet bepaald een goed resultaat.

Waarom de standaard mindfulness training van 8 weken en rond de 400 euro (!) niet werkt

In de standaard mindfulness-training moet je maar liefst 5 verschillende meditaties van elke 45 minuten aanleren, en daar moet je vervolgens elke dag opnieuw tijd voor vrijmaken. Je moet dus je taken van de dag om de beoefening van mindfulness heen plannen, maar waar haal je elke dag 45 minuten vandaan als je je carrière met de zorg voor een gezin combineert en er ook nog ’n beetje een sociaal leven op na wilt houden? Ik vind dat niet realistisch, om eerlijk te zijn.

Toen ik in 2006 de standaard mindfulness training deed, hoefde ik niet meer naar mijn werk omdat ik door m’n burn-out met mijn reclamebureau was gestopt. En omdat mijn man en ik geen kinderen hebben, kon ik dus de hele dag aan mindfulness besteden: ik las alle boeken die er over het onderwerp verschenen waren; ik las alle boeken over Boeddhisme; ik deed nog een intensieve mindfulness verdiepingstraining; ik volgde allerlei workshops; ik ging naar internationale congressen over mindfulness; ik schreef mijn eigen boek over mindfulness; en ik mediteerde me suf! Ik had toch tijd zat en mijn hele leven draaide (en draait) om mindfulness omdat ik er nu eenmaal helemaal wild van ben. En ja, dan is het niet zo verwonderlijk dat mindfulness op de ouderwetse manier – mediteren dus – z’n vruchten afwerpt.

Maar iedereen die een beetje normaal leven leidt, met werk, met kinderen, met een partner, met ouders die steeds meer verzorging nodig hebben, met vriendschappen die onderhouden moeten worden, met talloze sociale verplichtingen… heeft toch helemaal geen tijd om urenlang te mediteren en het hele bestaan op de beoefening van mindfulness in de richten?

Het resultaat is dan ook dat niemand na voltooing van de standaard training de vaak confronterende, en soms zelf gevaarlijke meditatie blijft doen, en dus weer net zo hard terugvalt in de oude, inefficiënte manier van denken en doen. Zonde van die 8 weken die de standaard training duurt, en superzonde van die 400,00 euro die de training kost.

Je steekt er veel tijd en moeite in, maar uiteindelijk voel je je weer net zo opgejaagd en gestrest als voor de training… alleen maar omdat de meditaties domweg niet vol te houden zijn.

Mijn aanpak: nuchter en praktisch…

Daarom heb ik voor mijn klanten en followers een totaal andere mindfulness-aanpak ontwikkeld: no-nonsense-mindfulness met praktische oefeningen die je makkelijk kunt inzetten en waarmee je voorkomt dat je in elke willekeurige gedachte meegesleurd wordt.

… maar vooral super-effectief

Wat mijn aanpak biedt, zijn eenvoudige, makkelijk haalbare oefeningen die je gewoon gedurende de dag doet, in allerlei situaties die je toch op ’n dag tegenkomt. Mijn mindfulness is een soort van huis-tuin-en-keuken-mindfulness. Zeker niet zo ‘verheven’ als de officiële training, maar wel vele malen effectiever ☺ Want de duizenden mensen die mijn aanpak hebben gevolgd, hebben van mindfulness echt een gewoonte gemaakt. Dat betekent dat ze mijn oefeningen elke dag opnieuw inzetten en daar enorm veel profijt van hebben. Het kost hen geen enkele moeite, de oefeningen passen zich immers aan hun dagritme aan.

Leuk feitje:
Een goede vriendin van mij werkt voor het meisjesblad Tina van Sanoma, dat bedrijf waar bijna alle bladen van Nederland gemaakt worden. Zij en vele van haar collega’s hebben twee jaar geleden mijn digitale programma gevolgd, en sindsdien drinken zij elke ochtend hun koffie op mijn mindfulness-manier (de eerste oefening van mijn e-cursus). Dit houden zij dus al twee jaar vol, ’t is voor hen een gewoonte geworden. En zo beginnen ze elke dag opnieuw met een rustig hart en een helder hoofd.

Wat kun je nu doen om mindfulness uit te proberen?

Zoals beloofd heb ik je in dit artikel uitgelegd wat de schadelijke effecten van chronische stress op je geest, je lichaam en op de mensen om je heen zijn, en hoe mindfulness je zonder chemische pillen en poeders een totaal nieuw leven kan geven.

Maar wat kun je nu direct doen om je leven een nieuwe wending te geven met fysieke en emotionele gezondheid en met warme, oprechte relaties?

De volgende 3 eenvoudige stappen helpen je om nu meteen kennis te maken met al ’t goede van mijn unieke mindfulness-methode

1. Download m’n e-boek

Mijn nieuwste e-boek is maar liefst 35 pagina’s dik en staat helemaal gratis tot je beschikking. In dit e-boek leg ik je tot in detail uit hoe mijn mindfulness-aanpak verschilt van de standaard mindfulness training, en waarom mijn methode wel duurzame effecten heeft. Bovendien ontvang je dan ook een unieke kortingscode waarmee je 50% korting krijgt op mijn supereffectieve e-cursussen in mijn winkel.


2. Lees m’n blog posts

Wil je nog veel meer over mindfulness lezen? Ga dan eens door het enorme online archief van mijn blog posts: deze staan boordevol verhalen die je zullen informeren en inspireren.

3. Scroll door de veelgestelde vragen

Elk issue waar mijn followers mee zitten beantwoord ik in de veelgestelde vragen.

4. Doe Karma Kickstart

Wil je daarna echt aan de slag, meld je dan aan voor mijn meest populaire e-cursus: Karma Kickstart. Karma Kickstart biedt je maar liefst 20 super-praktische oefeningen waarmee je mindfulness meteen in jouw leven (dus in jouw dagritme) kunt inzetten. Inclusief werkboek, video’s, verdiepingsmateriaal, eindevaluatie en e-mail reminder service om gemotiveerd aan de slag te blijven. Lees hier alles over Karma Kickstart en waarom mijn digitale mindfulness programma zo geschikt is om mee te beginnen. (maar je kunt natuurlijk ook kiezen voor mijn e-relatiecursus Happy Harmony of mijn mindfulness-zonder-oefenen Mindfulness ABC).

Graag tot snel!

Groetjes,
Marisa ×

Wil je meer praktische informatie om mindfulness te oefenen?
Mindfulness oefeningen die direct ontspanning en rust bieden